User Generated Content (UGC)

User Generated Content

Laat je publiek spreken!

Letterlijk betekent User Generated Content (UGC): door de gebruiker gemaakte content. Het is content in de vorm van tekst, video, audio en foto die gemaakt is door gebruikers van je product of dienst. Deze content wordt meestal geplaatst op sociale media van die gebruikers. Dit is meestal Instagram, Facebook of TikTok.

Wat is de betekenis van User Generated Content (UGC) ?!

Als gevolg van het dagelijks gebruik van social media door klanten zijn het vaak jouw klanten die iets vertellen over je organisatie, merk of product. Dat vertellen ze aan vrienden, familie en collega’s. Voor bedrijven is user generated content daarom van betekenis. Het heeft als gevolg dat de communicatiestrategie kan veranderen. Het uitgangspunt van die UGC-strategie is dat content die is gemaakt door klanten en gebruikers van je product, veel geloofwaardiger is dan wanneer jij als bedrijf vertelt dat je product geweldig is. User generated content heeft dus meestal een positieve invloed op de geloofwaardigheid van je bedrijf en wordt steeds meer ingezet voor commerciële doeleinden. Succesvolle user generated content focused op de voordelen van een product voor de gebruiker en niet op de promotie van een merk. Er zijn in beginsel drie categorieën user generated content: social proof of evaluerende content, gebruikerscontent of user moment content, en crowdsourcing.

Waarom User Generated Content (UGC) als strategie inzetten?

Een merk zou user generated content kunnen inzetten omdat de er veel voordelen zijn die je merk kunnen versterken.

1. Autenticiteit

Klanten zien user generated content als authentiek in vergelijking met content die door merken wordt gemaakt. Wanneer een merk gebruik maakt van user generated content dan versterkt dat de geloofwaardigheid van je merk. De UGC berichten van een merk als Starbucks wordt bijvoorbeeld door 61% van consumenten als invloedrijker ervaren bij het doen van een aanschaf dan de branded content van het bedrijf zelf (39%).

2. Vertrouwen

Goede contentmarketing schept het vertrouwen, dat wist je natuurlijk al. Maar of het nu om een product, dienst of ervaring, klanten willen weten wat ze krijgen voordat ze overgaan tot aanschaf. Ik weet niet hoe jij een restaurant uitzoekt maar ik ga zelf nooit naar een restaurant wanneer deze geen goede online reviews heeft en wanneer het restaurant geen aanwezigheid op Instagram heeft dan ga ik er liever niet eten. Ik check ook altijd even de foto’s van mensen die er al zijn geweest. Mijn gedrag sluit aan bij de ‘Try before you buy mentalieit’ die Google heeft onderzocht. Veel potentiële klanten kunnen of willen niet eerst fysiek een product zien voordat ze kopen. Merken moeten dus met creatieve oplossingen komen om deze ervaringen online te ervaren. User generated content is daar een interessante optie voor.

Ruim 90% van de Nederlanders leest reviews. En hoewel we op onze hoede zijn voor nepreviews en het vertrouwen in reviews over het algemeen iets afneemt baseren Nederlandse nog steeds een groot deel van hun aankoopbeslissing op deze reviews.

3. Beïnvloeden van de aankoopbeslissing

Authenticiteit en vertrouwen hebben impact op de aankoopbeslissing. Bijna 80% van de mensen geeft aan dat User Generated Content hun aankoopbeslissing beïnvloed. Een instrument die merken hiervoor kunnen inzetten zijn bijvoorbeeld het inzetten van Instagram Stories. Door in je Stories de posts van gebruikers uit te lichten laat je direct zien hoe tevreden andere gebruikers zijn en dit trekt potentiële kopers over de streep.

Voordelen van User Generated Content (UGC):

 Er zijn een groot aantal voordelen aan user generated content:

  • Bij UGC ligt de aandacht bij de consument, die zich hierdoor gewaardeerd voelt.
  • Mensen vertrouwen UGC meer dan normale advertenties.
  • UGC-campagnes creëren een community; een saamhorigheidsgevoel onder de consumenten en betrokkenheid bij het merk.
  • Het is een goedkope vorm van marketingcampagne.
  • De ROI is hoog; de betrokkenheid van consumenten stijgt met 28% wanneer ze worden blootgesteld aan een combinatie van professionele marketing content en UGC.
  • UGC gebeurt snel en is actueel. In plaats van dat een merk maandenlang aan een campagne werkt, is UGC altijd trendy.

Met user generated content blijven merken op de voorgrond bij consumenten en blijft het contact levendig.

Praktische tips bij het inzetten van User Generated Content (UGC)

Geef credits

De gouden regel is dat je altijd de maker van het oorspronkelijke werk noemt in jouw berichten. Credits geven betekent dat je de bron vermeld. Je tagt iemand in een bericht en/of plaatst zijn/haar accountnaam bij het bericht op jouw sociale media. Vaak voorzie je die van een tekst waarbij je iemand bedankt voor het gebruik van bijvoorbeeld de foto. Indien je een foto op meerdere sociale media wilt delen vraag dan aan de maker op welke manier hij ge-credit wil worden. Vraag bijvoorbeeld, in het geval dat je een Instagram post wilt gebruiken op Facebook of de maker ook een Facebook pagina heeft.

Door credits te geven aan iemand erken je het werk van de maker. Die erkenning zorgt ervoor dat iemand over je merk blijft posten en heeft als extra voordeel dat de fans van jouw merk kunnen zien dat de user generated content echt en authentiek is. Hieronder zie je een voorbeeld zoals Albert Heijn credits geeft aan de maker van een bericht.

Geef duidelijkheid over welke content je graag wil hebben

Makers willen graag dat hun content wordt gedeeld. Wanneer je een programma ontwikkelt om dit te stimuleren is het van belang dat je vertelt welke content jij wil hebben. Doe dat zeker wanneer je mensen ook een beloning geeft voor hun posts. Slechte een klein percentage van merken maakt duidelijk welke user generated content ze willen dat hun fans maken. Wees daarbij niet bang om specifiek te omschrijven wat voor content je wilt. Dat maakt het voor fans alleen maar gemakkelijker om de juiste content te maken. Dat betekent dat het van belang is om goed te weten waarvoor je ugc wilt gebruiken. Zoals bij elk marketinginstrument is het van belang een heldere strategie voor ogen te hebben. Het beste is natuurlijk wanneer de ugc jouw marketing doeleinden ondersteunt.

Maak je hasthag overal zichtbaar

Wanneer je weet wat je wilt deel dat dan op alle mogelijke plaatsen waar mensen met jouw merk in contact komen. Van je social media kanalen, andere user generated content berichten, je website of mischien wel je fysieke locatie of de verpakking van je product. Maak je branded hashtag zichtbaar!

Leer van de content!

User generated content is naast een interessante bron voor marketing ook een handig instrument om marktonderzoek te doen. Door posts van je fans goed te bestuderen leer je bijvoorbeeld van de wijze waarop zij jouw product gebruiken. Of dat fans jouw product gebruiken in combinatie met een ander product. Dat kan een kans zijn voor samenwerking met een ander merk.

Je kunt ook goed analyseren welke hashtags je fans gebruiken in combinatie met je branded hashtag. Op deze manier ben je in staat om wellicht je bereik te vergroten door hashtags te gebruiken waarvan je je niet eerder bewust was.

Ook is het interessant om user generated content te bestuderen om het taalgebruik van je fans. Zijn er termen of manieren waarop zij praten over je merk dat je nog niet eerder hebt gezien? Wellicht ontdek je nieuwe manieren om nog beter aansluit bij je potentiële klanten.

Op welke platformen gebruik je User Generated Content (UGC)?

Instagram

Facebook

TikTok

Een voorbeeld van User Generated Content (UGC)

Wij zorgen voor thumb-stopping content zodat jij meer sales maakt!

Of u nu een eigen webshop opzet, een vermelding op Amazon of advertenties plaatst op TikTok, Facebook of Instagram, wij creëren inhoud op maat voor de vereiste afmetingen van elke post, zodat u al die hoofdpijn vermijdt.

 

Klaar om actie te ondernemen?

Neem contact met ons op via de knop hieronder!