Tip 1: maak gebruik van een pakkende titel

De 1e tip van dit artikel is om een pakkende titel te gebruiken. De bedoeling is natuurlijk dat degene naar wie jij een nieuwsbrief verstuurt, dat diegene hem ook opent en gaat lezen.  Een goede titel kun je op verschillende manieren formuleren. Om hiervan een voorbeeld te geven, zou je de onderstaande voorbeelden in overweging kunnen nemen. Voor ons, RELCOMM

zouden de volgende titels passend zijn:

  • Een vraag (Wil jij ook een online nieuwsbrief met 25% conversie?)
  • Een uitleg (Waarom online nieuwsbrieven belangrijk zijn in 2022)
  • Een belofte (Verbeter in 5 simpele stappen jouw online nieuwsbrief!)

De titel is het eerste wat de lezer zal zien, wanneer jouw online nieuwsbrief in zijn mailbox belandt. Als deze de lezer niet aanzet om jouw nieuwsbrief te openen, dan zal de ontvanger het ook nooit lezen. Sterker nog, wanneer de ontvanger de e-mail niet opent is de kans van converteren nihil. Bij het opzetten van een succesvolle e-mailcampagne is het formuleren van een sterke titel dus enorm belangrijk.

Tip 2: Bepaal de doelgroep

Het is belangrijk om je goed te realiseren wie er tot de doelgroep behoort. Je kunt niet elke doelgroep op dezelfde manier en met dezelfde content benaderen. Iedere doelgroep heeft zijn eigen interesses, eigenschappen, maar ook kennis.

Doelgroepen zijn bijvoorbeeld te onderscheiden naar:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Koopgedrag
  • Interesses

Nu je je doelgroep hebt bepaalt, weet je dus ook de behoeftes van je ontvangers. In de nieuwsbrief, en met name in de onderwerpregel, kan je goed inspelen op deze behoefte. Houd hier dus rekening mee als je jouw nieuwsbrief gaat maken.

Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Welke boodschap wil ik overbrengen?
  • Welke verwachtingen heeft de ontvanger?
  • Hoe maak ik de verwachtingen waar?

Met deze vragen kun je ervoor zorgen dat jouw inhoud van de gemaakte nieuwsbrief aansluit op die van de behoefte van de doelgroep.

Tip 3: Verzend je nieuwsbrief op een optimaal tijdstip

Nu is het nog de kunst om je nieuwsbrief op het juiste tijdstip te versturen. Stel jezelf de vraag: op welk tijdstip zou mijn doelgroep hun e-mails lezen? Stuur je nieuwsbrief dan kort voor dit tijdstip. Als je te vroeg bent dan zullen ander e-mails al boven jouw online nieuwsbrief staan.

Voor nieuwsbrieven gericht op bijvoorbeeld bedrijven kun je de nieuwsbrief het best rond kantooruren sturen. Voor nieuwsbrieven gericht op consumenten is het raadzaam tussen 12 uur ’s middags en 9 uur ’s avonds de nieuwsbrief te versturen. Hou vooral rekening met het tijdstip van verzending als je een internationale doelgroep hebt. Het is niet optimaal als een nieuwsbrief die jij om 12 uur ‘s middags verstuurd vanuit Nederland om 6 uur ’s nachts in Amerika aankomt.

 

Tip 4: Een goede conversiedoelstelling instellen

Wanneer je te veel keuzes hebt raak je verwend door alle keuzes. Het verminderen van de opties kan de conversies zeer effectief verhogen. Het type conversie dat centraal staat hangt af van het doel van de mailing. Als de nieuwsbrief bijvoorbeeld gebruikt wordt voor webshop aankopen, dien je een selectie van relevante producten te tonen.

Het doel van onze nieuwsbrieven is 9 van de 10 keer lezers naar onze website sturen. Dit kun je doen door je online nieuwsbrief een eenvoudige en duidelijke layout te geven en alles klikbaar te maken. Als een lezer de e-mail eenmaal heeft geopend dan is de kans groot dat hij ook geïnteresseerd is in de producten/diensten die jouw bedrijf levert. Vandaar dat het van groot belang is om de verwijzing naar je website erg makkelijk te maken.

Het is dan ook van belang dat de website waarnaar verwezen wordt voldoet aan de verwachtingen van de lezer. Als de lezer bijvoorbeeld op een aanbieding klikt van een specifiek product, laat de links dan ook verwijzen naar de product pagina van dat product.

Ben jij nog niet helemaal tevreden over je huidige website? Laat dan een website maken door onze specialisten.

Tip 5: Zorg voor een call to action

Tot slot is het belangrijk om een call to action aan je nieuwsbrief toe te voegen. Met een call to action kun je lezers aanzetten tot het uitvoeren van een handeling. Dit kan een bezoek aan je website zijn, maar ook het aanschaffen van specifieke producten. Mocht je een lezer naar een blog willen leiden, dan is het belangrijk dat deze blog over een nieuwe call to action beschikt.

Het kan de moeite waard zijn om de oproep tot actie vanuit het perspectief van de lezer te formuleren. Dit helpt om klanten nog directer aan te spreken.